item11a1
item1

© Viagulia VoG | Alle Rechte vorbehalten

Webdesign by cito.be

item15
Terug naar de kaart
8.
Het viaduct van Moresnet

 

Lijn 24 werd in de oorlog 1914-1918 gebouwd door de Duitse bezetter. De lijn had als doel de haven van Antwerpen te verbinden met Duitsland, zonder daarbij afhankelijk te zijn van een passage door het niet-bezette en neutrale Nederland. De lijn moest het transport van troepen en militair materieel naar het front in Vlaanderen verzekeren.

Op de strategische lijn bevond zich echter een vrij groot obstakel: het oversteken van het Geuldal in Moresnet.

Bij de bouw van het viaduct waren zowat 12.000 mannen betrokken. Ze werkten 26 maanden, vierentwintig uur per dag. Het ging om 8.000 Belgen, 2.000 Duitsers, 1.500 Russische gevangenen (waarvan er negen begraven zijn op het kerkhof van Moresnet), en verder nog Kroaten, Italianen en Hongaren.

Het viaduct van Moresnet bestaat uit 22 stalen, dubbelsporige brugdekken en steunt op twee eindpijlers, vijf tussenpijlers en zestien gewone pijlers van gewapend beton. Elk brugdeel is 48 meter lang (een half voetbalveld) en weegt ongeveer 750 ton (elf keer het gewicht van een Airbus A320).

De totale lengte van de brug bedraagt 1.120 meter. De hoogte varieert tussen 23 en 58 meter. De brugdelen zijn 6,5 meter hoog. Het viaduct is één van de langste metalen spoorwegviaducten in Europa.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleef de brug intact, maar op 10 mei 1940 verwoestte het Belgische leger het viaduct. Eén pijler en twee metalen brugdekken werden vernietigd.

De Duitse bezetter liet de brug echter snel herstellen, plaatste er twee uitkijktorens naast en zorgde voor continue patrouilles.

Toen het Duitse leger zich terugtrok, blies het op 10 september 1944 het viaduct op om de oprukkende Amerikanen af te remmen. Van de 22 brugdekken waren er 11 vernield, samen met 3 tussenpijlers en een gewone pijler. Verschillende huizen in het dorp Moresnet leden evenzeer schade. Uiteindelijk zou het bijna vijf jaar duren om alle schade te herstellen.

Vandaag passeert via het viaduct nog altijd zeventig procent van het al goederentransport tussen de haven van Antwerpen en Duitsland. Per dag rijden er in elke richting ongeveer vijftig treinen voorbij, vooral 's nachts.

Om het treinverkeer nog te verbeteren heeft de NMBS belangrijke renovatiewerken laten uitvoeren. De treinen mogen het viaduct nu gebruiken met een snelheid van 60 km/u. Vroeger was dat maar 20 km/u. Bovendien mogen de treinen nu ook zwaarder geladen zijn, waarmee het viaduct voldoet aan de Europese normen.

De renovatie van het viaduct heeft tegelijk voor een verhoging van het comfort van de omwonenden gezorgd. De gebruikte techniek van lang gelaste spoorstaven zorgt - in combinatie met de geballasteerde plaatsing ervan - voor een aanzienlijke vermindering van de geluidshinder.

Het gerenoveerde viaduct werd op 2 oktober 2004 officieel geopend. De kosten van de werken bedroegen 28 miljoen euro.

Het viaduct van Moresnet vormt een onderdeel van de spoorweggeschiedenis van Europa. In tijden van oorlog was het een belangrijk strategisch element. Vandaag staat het viaduct symbool voor de band tussen België en de landen in het oosten. Een mooi viaduct, een mooi symbool!

Terug naar de kaart

Identiteitskaart

Gemeenten:
Plombières

Hoogte:
175 meter boven N.A.P.

Plaats:
Moresnet

Naam:
het viaduct van Moresnet

Kenmerk:
één van de langste metalen spoorwegviaducten in Europa

Situering in het Geulbekken:
op de Geul - op 12.500 meter van de bron en op 40.500 meter van de Maas

Te bezoeken:
het “ Streekhuis - Maison du Terroir” in Moresnet

 

 

Te bezichtigen

De Via Gulia-Route

FR

DE

Navigatie

Home

Viagulia-Route

Evenementen

Over ons

Viagulia

Rue de la Source 22

4850 Plombières / Belgien

Tel.: +32 (0)87 78 32 41

Fax: +32 (0)87 78 32 43

info@viagulia.be

Divers

Contact

Pers

Colofon

item13
Terug naar de kaart Terug naar de kaart