item11a1

© Viagulia VoG | Alle Rechte vorbehalten

Webdesign by cito.be

Van Lichtenbusch naar Kelmis

Vanaf het Fluxys meetstation in Raeren volgt u de straat in zuidelijke richting zo'n 250 m tot aan het eerstvolgende kruispunt (links buigt de weg Johannisberg af naar de plaats Lichtenbusch). Hier slaat u rechts af naar een met hekken omheinde weg. Op deze plaats heeft de Geul al duidelijk de vorm van een beekje aangenomen. Na zo'n 150 m buigt de weg - na een kleine brug - naar rechts af om dan langs een brandgang in westelijke richting verder te gaan. (In augustus 2011 werd de Geul doorheen een buis geleid om de gasleidingwerken die in de regio moeten worden uitgevoerd, niet te hinderen. Zodra de werken zijn afgerond, zal de Geul weer in zijn normale bedding kunnen stromen.)

Wanneer u de brandgang verlaten hebt en weer door het bos wandelt, is de Geul ondertussen al zo'n 1 m breed geworden. We volgen het traject van de beek. Op dit moment overstemmen autosnelweggeluiden nog het vogelgekwetter en het geruis van de bomen. Na 950 m komt de weg uit op de parkeerplaats Eynatterheide die we rechtdoor in de richting van de huizen oversteken.

Na 100 m komt de weg achter de huizen uit op een asfaltweg, de Wesselbend. Ga hier rechtsom. Opgelet! Dit is een drukke autoweg. Volg deze straat. Na 750 m komt de straat uit op de Aachener Straße. Rechts ziet u Frog's Car Wash en het ijssalon Venezia. Aan de andere kant van de straat staat een bushalte van ASEAG/TEC die lijn 14 richting Eupen bedient. Steek de straat over en sla de Buschhaußtraße in. Nu komt u aan in de gemeente Hauset. Ga rechtdoor. De Geul is vanaf de parkeerplaats Eynatterheide niet meer te zien.

Na 500 m verlaat u achter de witte boerderij de straat en slaat u linksaf een bospad in (hier staat geen bewegwijzering!). Na 40 m gaat de weg naar rechts via een kleine slagboom. Aan de rechterkant ziet u nu een klein maar tamelijk snel stromend beekje. Na 200 m kruisen het wandelpad en de beek bij een brug weer de Geul die hier al een mooie 2 meter breed is. Volg nu het pad nog zo'n 200 meter tot aan het einde waar hij overgaat in de straat met de naam Gostert. Sla hier rechtsaf en ga 50 m rechtdoor tot aan het einde van de straat waar de straat overgaat in een dwarsstraat met dezelfde naam. Via deze weg verlaat men ook het dorpje Hauset.

Ga hier rechtsom bergaf richting Hauset tot u na 260 m bij de brug over de Geul aankomt. Achter de brug gaat u linksaf in de Göhlstraße (Geulstraat). Na 300 meter gaat deze over in de Kirchstraße (Kerkstraat). Op de rechter straathoek ziet u het restaurant 'Auberge Zur Geul' (Herberg Naar de Geul). Het adres en de openingsuren van dit restaurant vindt u op www.fintz-zurgeul.com. Sla hier rechts af en steek via het zebrapad de straat over. Achter de TEC-bushalte 'Hauset Brücke' (Hauset Brug) die de lijnen 14 en 722 bedient, ziet u een klein pad tussen een omheining (links) en een huis met leistenen (rechts) lopen. Volg dit pad. De wegwijzer geeft aan dat u al 3,7 km hebt gewandeld en nog 49,1 km verwijderd bent van de monding in de Maas. Uw wandeling gaat linksom zo’n 350 m langs een vijver tot aan een hek. Ga door het hek en loop langs de paardenweide tot aan het volgende hek (300 m). Ga ook hier door het hek en sla vervolgens rechts af richting de paardenhoeve.

Na 1.500 m slaat u aan het kruispunt bij de hoeve links af in de Schotterweg en gaat vervolgens 150 m richting het huis in natuursteen. Voor dit stenen huis gaat u links de veldweg in. Deze is afgebakend met prikkeldraad. Vanaf hier ziet u voor het eerst de moderne spoorwegbrug waarover de trein van Aken naar Luik rijdt via het Geuldal.

130 m verderop treft u twee dicht bij elkaar geplaatste hekken aan. Ga hier doorheen en steek de volgende weide lijnrecht over. U zult hier geen bewegwijzering aantreffen. Bordjes ziet u pas weer na 330 m, aan het hek bij de bosrand. Ga nu het bos in via het smalle pad en volg het pad bergafwaarts. Vanaf hier hebt u weer een prachtig uitzicht op de zich doorheen het dal kronkelende Geul. Uw wandelpad mondt zo'n 200 m verder bergafwaarts uit in een breder bospad. Volg dit pad langs links verder bergafwaarts tot het na 300 m aan het einde van het pad aan de bosrand de Geul kruist. Hier slaat u rechts de asfaltweg in (Prester) en gaat dan verder bergopwaarts. Na 200 m, op de bergtop (bij het metalen kruis), gaat u rechts in de Schotterweg, waar u na 10 m een hek aantreft. Ga door dit hek en steek de volgende weide over en kies het linker hek met zicht op de spoorwegbrug. De weg gaat door een klein stukje bos naar beneden richting de spoorwegbrug. Na 400 m heeft u de brug ook daadwerkelijk bereikt. In de lente grazen hier geiten. Zo'n 40 m achter de brug vervolgt u uw weg via een klein hek (rechts). Na nog twee hekjes komt de weg na 500 m uit op een asfaltweg (Hammerweg - Rue du Marteau). Ga hier linksom bergopwaarts. Rechtsom zou u uitkomen op 'Natur-Camping Hammerbrücke’.

Na ruim 140 m, voorbij een oude, ietwat vervallen (maar wel nog bewoond) huis in natuursteen komt de weg uit op een nieuwe dwarsstraat: de Hammerweg. Hier slaat u weer rechts af. Aan het kruispunt vindt u een infozuil over de 'Grube Fossey' (de Fossey-mijn), iets verderop (langs links) ziet u de gerestaureerde tunnelmond 'Luise'.

De Hammerweg volgt de stroming van de Geul totdat hij na 580 m uitkomt op de Hochstraße (Rue Haute). Aan de rechterkant ziet u een grote vijver. U staat nu aan de ingang van het plaatsje Asternet. Sla hier rechtsaf en wandel aan de TEC-bushalte 'Langhor' (lijn 396 naar Vaals en Kelmis) richting Hergenrath. De Hochstraße wordt nu Asterneter Straße (Rue d'Asternet). Na 560 m komt u aan in Hergenrath, de bloemenstad van 2003. Dit wordt aan de bezoekers duidelijk gemaakt met een bordje aan de ingang van de stad.

Na enkele meters passeert u aan de rechterkant het restaurant 'Saveurs du Tilleul' en 100 m verder komt u aan op de rotonde (net voor deze rotonde ziet u nog een TEC-bushalte naar Vaals en Kelmis (TEC 396)). Op de rotonde geeft de wegwijzer aan dat de monding nog 45 km is en dat de bron 7,8 km achter u ligt. Tot aan het Göhltalmuseum (Geuldalmuseum), het doel van onze eerste trajectdeel, is het nu nog 1,4 km. Sla hier links af de Altenbergerstraße (Rue Altenberg) in en volg deze weg. Deze weg voert langs de gemeentelijke school (TEC-bushalte lijn 396 en 728 naar Kelmis), langs het bloemenpark, het dierenpark 'Alte Kirche' en het kerkhof om zo het plaatsje weer te verlaten en richting Kelmis verder te gaan. 100 m verderop, achter het kerkhof (en op zo'n 660 m van de rotonde), aan het kruispunt met het gedenkkruis 'Mein Jesus Barmherzigkeit' aan de rechterkant, gaat u schuin rechts tussen de huizen door het smalle straatje in waar u het bordje met Hausnummer 36/38' ziet. Na 50 m krijgt u als wandelaar een mooi zicht op Kelmis. Aan een zitbank, 350 m verderop, buigt de weg tussen de huizen 36 en 38 af. Maar hier gaat u voorbij de bank en vervolgens rechtdoor met de trappen naar beneden Kelmis in. Aan de voet van de trap gaat u naar links de Altenberger Straße in. Aan de linkerkant van deze weg hebben de brandweer en het Belgische Rode Kruis een wachtpost. Aan het einde van de straat slaat u na ruim 100 m rechtsaf en gaat vervolgens voorbij de TEC-bushalte (lijnen 728 en 396) en loopt daarna zo'n 250 m tot aan het Geuldalmuseum. Het museum is het gele gebouw aan de rechterkant van de weg. Het is tevens de plaats waar de 8,4 km lange zijweg 1 van/naar Rabotrath eindigt resp. begint.

De texten van de Wegbeschrijving zijn door Via Gulia asbl vanuit het boek Via Gulia – Göhltalroute van de schrijfster Dr. Jens M. Warnloh vertaald worden

Meer informaties vindt u hier.