item11a1

© Viagulia VoG | Alle Rechte vorbehalten

Webdesign by cito.be

Van Gulpen naar Valkenburg

Nu kruist uw weg de Dorpsstraat en gaat vervolgens rechtdoor richting de kerk, de Roosstraat in. U passeert de brouwerij van Gulpen achter u en na 250 m komt u bij de Sint-Petruskerk op het Kapelaan Pendersplein. Rechts van de kerk staan wegwijzers. Nu gaat u met de trap omhoog. Bovenaan vinden wandelaars weer een wegwijzer. Nu volgt u de straat Kiebeukel tot aan het einde (150 m) waarna u weer in de Dorpsstraat uitkomt.

Hier gaat u linksom bergopwaarts. Na enkele meters aan uw linkerzijde ziet u het gedenkteken voor de Joden die in de Tweede Wereldoorlog gedood zijn. Hier loopt u langs de muur van het kerkhof aan de rechterkant van de straat en gaat u de Kiewegracht in, richting de uitgang van het dorp. Na 300 m, net voor het bordje dat u het plaatsje heeft verlaten (bij de bushalte), steekt u de straat weer over en vervolgens volgt u het fietspad langs de straat richting Wijlre. Op dit deel van de weg is geen bewegwijzering te vinden! Na 1.200 m over het fietspad te hebben gewandeld, gaat u net voor de brug over de Geul en de Brand-brouwerij naar links, u passeert het zogenaamde Hedge House en wandelt richting het sportveld (100 m).

Steek de parkeerplaats over en sla achter het hek van de brouwerij rechts af, een smal pad in, richting de brouwerij. Volg het pad tot aan de Geul en ga dan links voor het kleine brugje langs een molenbeek, richting de boom en stap de weide op. (Als u graag de watermolen van dichtbij wilt bezichtigen, moet u de brug oversteken en aan de andere kant van de beek het pad volgen tot aan de molen.)

Langs de molenbeek volgt u het onverharde pad over de schapenweide. Waar de beek naar rechts afbuigt, gaat u rechtdoor over de weide. Aan de andere kant van de weide (na 500 m) is er een klein straatje. Links ligt het plaatsje Stokhem. Ga rechtsom en na ruim 100 m gaat u via een draaihek langs links weer naar de volgende weide. Hier zult u geen wegwijzerbordjes aantreffen. Het beste volgt u gewoon de blauwe pijlen. Het pad over de weide gaat langs drie draaihekken. Na het derde draaihek volgt u het onverharde pad langs de rechter omheining. Opnieuw komt u voorbij drie draaihekken. Deze bevinden zich direct aan de oever van de Geul die hier een bocht om de bomen maakt. Achter het derde draaihek gaat u rechtdoor. Aan de overkant van de weide komt u het pad na 800 m uit op een asfaltweg. Hier vindt u voor het eerst weer een wegwijzer. Ga rechtsom tot aan de camping 'De Gele Anemoon' (250 m). Uw pad loopt nu links langs de camping en gaat dan rechtdoor over het wandelpad. Na nog eens 250 m komt u aan de camping 'De Gronselenput'. Volg het voetpad verder tot hij aan het einde (na 500 m) tussen de huizen op de straat Engwegen uitkomt in het gelijknamige plaatsje. Hier wandelt u verder rechtdoor, met de straat mee. Na 520 m komt u aan bij het plaatsje Schin op Geul. Sla hier rechtsaf en ga na 120 m over de Geulbrug Schoonbron binnen, maar ga meteen na het plaatsnaambord weer links in de weg met de rode plaveien, de Schoonbronstraat. Zo loopt u de woonwijk in. Volg deze weg tot aan het einde (200 m). Sla hier links af, de Hoogbeek in en volg de straat bergopwaarts. Na 500 m, aan de Sint-Mauritiuskerk, is er een overzichtsbord van de Via Gulia te vinden, samen met een kleine winkel (‘Jack en Jolanda Meertens’) en een café. 15,8 km tot aan de monding, 37 km al gewandeld vanaf de bron.

(Voor de kerk rechts brengt de Vinkenbergstraat u naar het station van Schin op Geul.) Aan de kerk heet de straat nu Kerkplein. Volg deze straat. Na 100 verandert de naam van de straat in Graafstraat. Blijf gewoon deze weg verder rechtdoor volgen. Aan de volgende T-splitsing, na 200 m (hier loopt rechts de Walemerweg), gaat u rechtdoor de doodlopende straat in. Rechts bovenaan ziet u de spoordijk van de spoorweg van Heerlen naar Maastricht. Na 200 m komt u voorbij het hotel 'Geulzicht'. 100 m verderop komt u bij een splitsing. Hier kiest u niet voor het bestrate Oostervoetpad links bergafwaarts maar gaat u naar rechts bergopwaarts tot u bij de spoorwegbaan aankomt (100 m). Net voor het huis steekt u de spoorweg over en gaat dan links verder.

Aan uw rechterzijde ziet u een mergelmuur die tot aan de bosrand van het Schaelsbergerbos doorloopt. Net voor het bos, na 350 m, steekt u de spoorweg weer over en gaat het pad bergafwaarts tot het na 250 bij de Geul op een dwarsweg uitkomt. Ga hier rechtsom. Na 100 m wandelt u voorbij de brug (links) en het stenen kruis (rechts) en vervolgens rechtdoor het bos in. Vanaf de brug hebt u een mooi zicht op Oud-Valkenburg en de kastelen Genhoes (links) en Schaloen (rechts). Links van het pad loopt de Geul. Langs het pad komt u als wandelaar aan de rechterkant langs een hoge mergelmuur. Dit is het geologische monument Groeve Kasteel Oost. Na 650 m steekt u achter een houten balk dwars de weg over (wegblokkering) en komt u uit bij een parkeerplaats en een speeltuin nabij het Kasteel Oost.

Ga hier linksom en steek na 100 m weer links de Geul over. Achter de rivier zijn de wegwijzers zo te zien in de verkeerde richting opgesteld! 39,2 km heeft de wandelaar al afgelegd, nog 13,6 km te gaan tot aan de monding. Ga hier rechtsom en niet rechtdoor, ook al ziet u geen wegmarkeringen. Deze komen later weer. De weg gaat steeds rechtdoor langs de Geul en zijn talrijke meanders. Aan bocht, na 250 m, houdt u rechts aan. Niet links het Geulpark in. (De wegwijzer staat wederom verborgen opgesteld.) Na 250 m bij de brug houdt u links aan en wandelt richting de huizenblokken. Aan de Betsy Perklaan slaat u rechtsaf en gaat links rondom het speelplein. Achter het plein gaat u schuin rechts in de richting van de bibliotheek.

Na 350 m komt u aan op het Berkelplein. Steek dit plein over en ga rechterdoor de weg Het Bat in. Deze weg loopt langs de Geul tot in het centrum van Valkenburg. Na 100 m komt de weg bij de Sint-Pieterskerk uit op het Walramplein en nog eens 50 m verder wordt het de Sint-Pietersstraat. Steek deze straat over en ga rechtdoor in de Bogaardlaan.

Na 120 komt u bij de brug op het Theo Dorrenplein. Nu bevindt u zich in het hartje van Valkenburg. Hier kunt u uitgebreid shoppen en in talrijke cafés en restaurants genieten van de lokale gastronomie. Rechts over de brug staat het VVV-kantoor dat zich bevindt in het monumentgebouw Spaans Leenhof.

De texten van de Wegbeschrijving zijn door Via Gulia asbl vanuit het boek Via Gulia – Göhltalroute van de schrijfster Dr. Jens M. Warnloh vertaald worden

Meer informaties vindt u hier.