item11a1

© Viagulia VoG | Alle Rechte vorbehalten

Webdesign by cito.be

Van Sippenaeken naar Gulpen

Vanaf deze wegwijzer gaat u 50 m langs het kerkhof. Achter het kerkhof gaat u rechtsom bergafwaarts in de Chemin du Vieux Moulin en na 100 m, voor het huis met de gele klinkers, gaat u meteen weer links.

Deze weg volgt u tot aan de vakantiewoning 'Beaujean' (500 m). Hier gaat u links langs en dan gaat u over een kleine brug. Nu loopt u over de camping ‘Vieux Moulin'. Volg de wegwijzer naar links (rechts gaat u naar de receptie van de camping) tot aan het einde van de camping (150 m). Hier ziet u de grenspaal van Nederland en een nieuwe wegwijzer: 20,3 km afgelegd tot nu toe, nog 32,5 km voor de boeg. Nu volgt u 300 m lang het fietspad tot aan het dwarspad. Hier gaat u linksom. Na 100 m buigt de weg aan de brug over de Geul naar rechts af om vervolgens nog 150 m verder te gaan tot aan het vakwerkhuis. Voor dit huis houdt u links aan en wandelt u tot aan een hek (100 m). Achter dit hek bevindt zich een beschermd natuurgebied waarin de Geul vrij zijn gang kan gaan en talrijke meanders vormt. Achter de brug gaat de weg rechts steil bergopwaarts en vervolgens na enkele meters weer bergafwaarts. Het is echter veel interessanter en mooier om links over de weide de Geul te blijven volgen. In de zomer kunnen hier koeien met hun kalveren lopen grazen, dus wees voorzichtig! Na ruim 300 m langs de rivier komt de weide weer uit op het originele pad. En weer ziet u hier een wegwijzer: het pad is nog 31,7 km lang in de ene richting en in de andere richting, wat u al hebt bewandeld, 21,1 km.

Het pad loopt nu ietwat naar rechts maar blijft de Geul volgen (of links als u via de weide bent overgestoken). Rechts ziet u het geologische monument 'de Heimansgroeve'.

Nadat u het pad langs de Geul gevolgd hebt, moet u als wandelaar twee draaihekken passeren. Deze zorgen ervoor dat de weiden waar vee op graast toegankelijk zijn voor wandelaars. Na 500 m wandelen ziet u langs links een brug. Steek deze NIET over maar houd rechts aan en wandel de 80 resterende meters tot aan het einde van de weide. Ga nu voorbij het draaihek en volg het pad verder rechtdoor. Na 150 m gaat het pad langs links verder doorheen een volgend draaihek tussen twee blauwe houten paaltjes in het hek. Nu gaat uw wandeling verder via een smal en heel oneffen weg bergopwaarts en vervolgens weer licht bergafwaarts. Op het laagste punt wordt ze gekruist door een water dat u moet oversteken. Aan de overkant van de weg, na 250 m, gaat u via het draaihek de weide op. Met zicht op de losse boom steekt u de weide 150 m rechtdoor over. Achter de boom van het hek (links) gaat u 50 m tot aan het volgende, duidelijk zichtbare draaihek. Achter het hek gaat u linksom en volgt het pad. (Rechtsom treft u na enkele meters een uitkijkpunt op de Epenerbaan. Rechtdoor komt u op de camping 'Rozenhof' en het restaurant 'Buitenlust'.) Het pad loopt nu via een nieuwe weide 250 afwaarts richting het sportplein. Maar voordat u op dit plein aankomt, moet u het onverharde wandelpad links over de weide richting de watermolen 'Volmolen' nemen, waar u na 150 m aankomt.

Hier gaat u rechts over de boerderij en achter het laatste gebouw overbrugt het pad de Geul via een klein brugje. Daarachter gaat het pad rechtsom over de weide. Het wandelpad komt na 250 m aan bij hotel en herberg 'De Smidse' op de Terpoorterweg. Deze weg steekt u over en wandelt rechtdoor in de Molenweg. Na 150 m slaat u links af (Terpoortenerkerkpad). Op dit punt vindt u wegwijzers naar links voor Epen. U zult echter zien dat in Epen naast het informatiebord van de VVV u via hetzelfde wandelpad weer wordt teruggestuurd! De weg gaat hier dus rechtdoor verder. (Na Epen: links 150 m het Terpoortenerkerkpad volgen tot aan het Bovenpad. Daar linksom tot aan het huis 'Bergrust' (50 m). Nu gaat de weg verder langs rechts, de Wilhelminastraat in. Na 50 m komt u aan bij het infobord van de gemeente met de gekende wegwijzers.)

Na ruim 150 m stopt links het Bovenpad. Hier gaat u rechts de Wiesenweg in, die na 250 m bij de 'Wingermolen' op de Terpoorterweg uitkomt. Op de plaats slaat u links af en wandelt u tot aan de Geul. Daarna weer links afslaan en doorheen het draaihek het pad langs de Geul volgen. Dit pad loopt heel dicht langs het water en op sommige plaatsen is het talud afgebroken, waardoor het pad nog smaller wordt. Op andere plaatsen is het pad (zeker in het voorjaar) heel moerassig. Opnieuw krijgt u draaihekken en weiden. De Geul bevindt zich steeds aan uw linkerzijde, dan eens dichtbij, dan eens wat verder weg. Na 1.300 m aan een metalen kruis links gaat u doorheen het draaihek en vervolgens het pad bergafwaarts over een weide die in het voorjaar heel modderig is en waar in het seizoen jonge stieren op grazen. Na 400 m achter de weiden waar vee op graast, slaat u links af in de Hurpescheweg en volgt deze weg zo'n 120 m tot aan de Geulbrug. Voor de brug gaat u rechts op de weide en vervolgens richting 'Bovenste Molen'.

Deze weg volgt u tot u aan de bocht met de Mr. Beukenweg (900 m) aan de rand van het dorpje Mechelen komt. Nu gaat u 150 m door de straat tot u aan het einde bent. Hier vindt u voor het vakwerkhuis een wegwijzer die u zegt dat u al 26,6 km gewandeld hebt en dat er nog 26,2 km te gaan zijn tot aan de monding. Mechelen ligt dus op de helft van de Via Gulia vanaf de bron tot aan de monding. Hier slaat u nu links af. Na nog 50 m komt de straat uit op de Hoofdstraat in Mechelen. Rechts aan het kruispunt is er een kleine winkel, het VVV-kantoor en de bushalte 'Hoofdstraat 61' die de lijn 57 naar Gulpen bedient. Verder is er ook nog een kroeg 'Café de Paardenstal', een fietsenwinkel en de slager 'Lenoir'.

Nadat u aan het kruispunt links bent afgeslagen, kruist de weg de straat en buigt na 150 m rechts achter het huis met het huisnummer 34 af in een ontiegelijk smal straatje tussen de huizen. Achter de huizen over de weiden stuit u weer op de Geul. U volgt deze weg tot hij na 1.300 m achter een klein bos in een veldweg (Teventweg) uitmondt.

Ga hier linksom richting het sportplein. Na 600 m, aan het einde van het sportplein, slaat u rechts af en volgt vervolgens de straat tot deze na ruim 250 m een bocht naar rechts maakt. Ga hier links (Oude Heirbaan). Op dit moment verlaat u ook weer het minidorpje 'Partij' dat u pas enkele meters hiervoor was binnengetreden.

Na 300 m steekt u de Geul weer over. De rivier ziet er opnieuw sterk genormaliseerd uit. Na nog eens 600 m slaat u op het kruispunt achter het rechter huis rechts af het wandelpad in. Nu gaat u 300 m rechtdoor over een weide waarop vee kan lopen grazen. Naast de Geul (rechts) komt de wandelaar nu uit op de Aachener Straße. Ga hier rechtsom. Na 150 m steekt u aan de boerderij de straat over en gaat u de kleine allee in. Na 200 m bereikt u via de Wittemer Allee het plaatsje Wittem. Op de wegwijzer in dit plaatsje kunt u aflezen dat u al 30,5 km hebt afgelegd en dat er nog 22,3 km voor u liggen.

Hier gaat u net voor de straat links af doorheen een kleine poort. Nu komt u uit in het park van het hotel-restaurant 'Kasteel Wittem'. Na 50 m gaat u weer naar links doorheen de volgende poort en vervolgens meteen rechts doorheen het park aan de grachten. Na 200 m gaat u weer een klein hekje door (opgelet, trappen!) en op de Wittemer Allee opnieuw linksom. Volg de weg voor 900 m totdat u aan het kruispunt van de Wittemer Allee met de Cartilsstraat (naar rechts) een nieuw wandelpad aantreft. Ook hier vindt u een wegwijzer van de Via Gulia. Ga hier linksom en volg de weg 150 m tot aan de brug over de Geul. Aan de rechterkant ziet u hoe de Eyserbeek in de Geul uitmondt. Ga verder rechtdoor tot u na 150 m bij de volgende brug aankomt. Net voor deze brug ziet u aan de rechterkant een zijstroom van de Gulp in de Geul vloeien. De weg volgt nu de Gulp richting het dorp Gulpen. Deze plaats bereikt u na 200 m (bij de volgende brug). Ga verder rechtdoor in de Burggraverweg. Nog steeds langs de Gulp wandelend, komt u na 200 m bij een volgende brug in de Nieuwstraat uit. Loop hier rechts de brug over en meteen weer links de Looierstraat in. Aan het einde komt deze weg op het marktplein uit in de Dorpstraat (200 m). U bent nu in het centrum van Gulpen. Aan de rechterkant ziet u een toeristisch kantoor van de VVV Zuid-Limburg. En rondom dit plein zult u ook verschillende cafés en restaurants vinden. De Gulp gaat hier naar links. (Als u links afslaat, komt u op de Aachener Straße die u, wanneer u links aanhoudt, naar het busstation brengt. In dit station kunt u bussen richting Aken, Maastricht, Heerlen of Valkenburg nemen.)

De texten van de Wegbeschrijving zijn door Via Gulia asbl vanuit het boek Via Gulia – Göhltalroute van de schrijfster Dr. Jens M. Warnloh vertaald worden

Meer informaties vindt u hier.