item11a1
Hoofdweg

© Viagulia VoG | Alle Rechte vorbehalten

Webdesign by cito.be

Van Valkenburg tot aan de monding

Ga nu verder rechtdoor de Pelerinstraat in richting de kerk. Wandel voorbij de kerk doorheen de poort aan het Kasteel Den Halder en doorkruis het kleine park. Achter het park, na 120 m, slaat u rechts af in de Wilhelminalaan en na 100 m slaat u links af de Oranjelaan in. Ga rechtdoor de doodlopende straat in en sla aan het einde, na 200 m, links af het Odapark in. Na enkele meters ziet u hoe de twee Geularmen samenkomen. (De Geul is in het stadscentrum van Valkenburg opgesplitst in twee armen.) Ga door het park en ga voorbij de volgende parkeerplaats (rechts) en de Geul (links) totdat u zo'n 250 m verder op de Prinses Beatrixsingel uitkomt. De volgende 400 m en drie draaihekken verder zult u geen wegwijzers zien. OPGELET! Volg deze beschrijving. Op de Prinses Beatrixsingel gaat u links af en na 50 m, ter hoogte van het pretpark 'De Valkeneer' gaat u weer links, de straat genaamd 'Aan de Polfermolen' in. Aan het einde van deze straat, na 150 m aan de mergelmuur, gaat u rechtsaf in de Plenkertstraat. U laat de bierbrouwerij ’De Leeuw’ achter u. Vanaf hier ziet u weer wegmarkeringen. Aan de linkerkant van de weg zijn overblijfselen van een prehistorisch in vuursteen opgetrokken mijnhuis te zien. Een bord vertelt u in het kort de geschiedenis van dit huis.

Slechts enkele meters achter de vuursteenmijn bevindt zich aan de linkerkant het geologische monument ‘Groeve Einde Plenkertweg’. Na 300 m, aan de wegsplitsing bij het restaurant 'Koningswinkel', houdt u rechts aan en volgt u de weg tot aan het restaurant 'Tivoli'.

Houd hier rechts aan en sla het Voetpad langs de Geul in. U betreedt nu een beschermd natuurgebied. Volg de weg langs het vlakke dal van de Geul aan de rechterkant en de steile bergflanken van de Bergse Heide aan de linkerkant van de weg. Na 250 m, aan de wegsplitsing met de boom in het midden, slaat u rechts af. Aan de volgende splitsing, na 350 m, houdt u links aan bij de hekken - en dus niet rechts over de brug over de Geul.

Gaat u hier toch naar rechts, dan komt u bij het kasteelhotel, Château Sankt Gerlach genaamd, met de gelijknamige kerk. Het kasteel en de kerk kan men vanaf hier perfect zien liggen. De weg gaat nu steeds verder rechtdoor tussen de Geul (rechts) en de bergflanken (links). Aan een kleine splitsing, na 330 m, gaat u links bergopwaarts om dan meteen over de brug weer ietsje bergafwaarts te gaan. Na 400 m aan de rivierbocht gaat u door het hek en volgt u de Wolfdriesweg voorbij het huis. Na 520 m gaat u aan het restaurant 'Lindeboom' voorbij de slagboom en gaat daarna rechtdoor richting het hotel-restaurant 'Vue des Montagnes'. Aan de linkerkant kunt u bovenaan op de heuvel het kasteelhotel 'Geulzicht' bewonderen.

Aan het einde van de straat, na 300 m aan de T-kruising, slaat u links af de Geulhemmerweg in (hier is een picknickplek voorzien aan de Geul) en bij de volgende kruising (300 m verderop) vervolgt u uw weg rechtdoor tussen het hotel met herberg 'De Geulhemermolen' (rechts) en het hotel 'Berg en Dal' (links) in de Geulweg en wandelt zo richting de camping 't Geuldal. Na 1.000 m passeert u de ingang van de camping en net daarachter gaat u door de poort van het 'Meerssener Broek'. Wanneer u door dit stukje bos wandelt, komt u na 530 m bij het restaurant 'De Nachtegaal'. Houd hier schuin rechts aan en wandel door de poort. Hier ziet u een infobord en routeoverzicht van de Via Gulia: nog 7 km tot aan de monding, 45,8 km al afgelegd vanaf de bron. De weg loopt hier voorbij de speeltuin doorheen het hek rechtdoor. Nu verlaat u als wandelaar het 'Meerssener Broek'. Vervolgens volgt u de Veeweg en loopt onder de autosnelweg (A 79). De straat buigt af naar links en vervolgens licht naar rechts. Na 700 m komt u bij de Geulbrug aan in de stad Meerssen. Voor de brug bij de zitbank mondt de weg nu links uit in een onverhard pad langs de Geul (beide onverharde paden komen na iets meer dan 30 m samen in een pad...). Na 150 m splitst de rivier zich en gaat u als wandelaar langs de zogenaamde 'kleine Geul' verder. Na 650 m buigen de weg en de kleine Geul naar rechts af. Nu gaat uw wandeling zo'n 150 m verder tot aan de dwarsstraat Tussen de Bruggen waar u rechts afslaat. Na 450 m komt u aan bij de spoorbaan die Heerlen met Maastricht verbindt. Daarachter, aan de linkerkant, vindt u het station van Meerssen en een wegwijzer. Nu is het maar 4,9 km meer tot aan uw eindbestemming en hebt u al 47,8 km gewandeld. Wandel voorbij dit station en ga dan links in de Proost de Beaufortstraat. Na 800 m buigt de straat aan de basisschool 't Kirkeveldsje (links) naar rechts af. U gaat rechtdoor en kiest het middelste fietspad dat onder de straat doorloopt. Daarna gaat uw wandeling langs rechts verder en bij het kruispunt wandelt u links onder de autosnelweg en de spoorweg onderdoor. Daarna gaat u net voor de Autoservice naar rechts. Na 550 m komt u aan de spoorwegovergang waar u de straat oversteekt en naar links gaat. Na 200 m gaat u rechts de straat Weert 87-93 in en loopt u tot aan het witte huis. Voor dit huis moet u links in de richting van de bestrate boerderij verder wandelen. Na 300 m voor de boerderij gaat u achter een ander wit huis naar rechts en dan meteen links de veldweg in. Deze veldweg volgt u tot hij na 800 m op de Maastrichterweg uitkomt. Links van de weg stroomt de Geul. Steek de straat over en ga het smalle pad rechts naast de Geul in en wandel rechtdoor langs de sterk genormaliseerde rivierstroom. Na 800 m komt het pad uit op de dijk van het Julianakanaal. De Geul gaat via een schacht onder het kanaal door om aan de andere kant naar rechts te worden omgeleid. Ga hier rechtsom over de kanaaldijk tot aan de brug 'Bunde' (1.050 m). Loop hieronder door en ga dan meteen rechts omhoog, vervolgens weer rechts de straat volgen (Meerstraat) en de brug oversteken. De straat maakt vervolgens een bocht naar rechts maar op het hoogste punt wandelt u links eronder door. Onderaan aangekomen gaat u weer naar rechts om enkele meters later links richting Voulwames te wandelen.

Dit is een doodlopende straat met weinig huizen. Na 400 m aan het witte huis (aan de rechter straatkant) achter de schapenweide is het officiële eindpunt van de Via Gulia. Daar vindt u weer een wegwijzer en een informatiebord. Ga vervolgens links de dijk op. Vanaf hier kunt u de Maas zien. Aan de andere oever van de Maas ligt België. De Geul liep oorspronkelijk langsheen het kanaal en boog daarachter naar rechts af, waar ze doorheen weiden en velden na enkele honderden meters in de Maas is gestroomd. Vanaf het eindpunt van uw wandeling kunt u ofwel dezelfde weg terugnemen tot aan het station van Meerssen of achter de Bundebrug de Meerstraat nemen tot u na bijna 1.000m links de Geulstraat kiest om vervolgens 500 m verder de Pletsstraat in te slaan. Daar gaat u linksom en komt u 400 m aan de Vliegenstraat. Hier slaat u rechts af en loopt u 450 m tot aan het Stationsstraatje. Hier bevindt zich het station van Bunde. Elk uur rijdt er een trein naar Maastricht en een naar Sittard of Roermond.

De texten van de Wegbeschrijving zijn door Via Gulia asbl vanuit het boek Via Gulia – Göhltalroute van de schrijfster Dr. Jens M. Warnloh vertaald worden

Meer informaties vindt u hier.